X

OTIB maakt gebruik van functionele cookies. Wilt u weten hoe OTIB omgaat met cookies bekijk dan het Privacy statement

Home | Disclaimer | Privacy | Sitemap | Contact

Competenties

Competenties leggen een koppeling tussen gedrag en resultaat. Competenties verwoorden de gedragseisen voor succesvol functioneren. Een competentie is de juiste mix van kennis, vaardigheden, karakter, drijfveren en capaciteiten die de medewerker nodig heeft om zijn werk goed uit te voeren.

Competenties uiten zich in gedrag. Gedrag is waarneembaar, ontwikkelbaar en bespreekbaar. Competentiemanagement is een instrument dat bijeenbrengt wat de organisatie nodig heeft en wat de medewerker kan en wil leveren. Het laat talenten tot hun recht komen. Klik hier voor meer info.

Ontwikkelbaarheid van gedrag

Het gedrag van mensen wordt bepaald door dat wat mensen weten en doen maar ook dat wat ze vinden, wie ze zijn en wat hen drijft. McClelland maakt dit met een ijsberg inzichtelijk. Zijn ijsbergmodel helpt om te kijken naar gedrag van medewerkers.

Gedrag is wat je ervaart van de medewerker. Het zichtbare gedeelte dat boven het water uitstijgt. Het topje van de ijsberg. Onder het water ligt een grote rots aan overtuigingen, karakter, waarden, motivatie etc die de basis vormen voor het zichtbare gedrag. Deze aspecten, die onder de waterlijn verborgen liggen, zijn niet direct zichtbaar, soms is de medewerker zichzelf niet eens bewust van bepaalde aspecten. Klik hier voor meer info.