X

OTIB maakt gebruik van functionele cookies. Wilt u weten hoe OTIB omgaat met cookies bekijk dan het Privacy statement

Home | Disclaimer | Privacy | Sitemap | Contact

Wervingskanalen

Er zijn verschillende mogelijkheden om medewerkers te werven. De keuze voor één of meerdere wervingskanalen is afhankelijk van de vacature, het gewenste profiel van de kandidaat en het bedrijf. Op welke wijze de beste kandidaten het meest gericht kunnen worden bereikt bepaalt de keuze voor de wervingskanalen. Het is verstandig verschillende kanalen tegelijk te gebruiken, dan is het bereik beter en het aanbod gevarieerder. 

Een aantal mogelijkheden op een rij:
  1. Eigen personeel 
  2. Open sollicitaties 
  3. Advertenties in dagbladen of specialistische bladen (bijvoorbeeld vakbladen) 
  4. Uitzendbureau 
  5. Wervingsbureau 
  6. Reïntegratiebedrijf 
  7. Vacaturesites op internet 
  8. Eigen netwerk 
  9. Social Media 
  10. Scholen 
  11. Adverteren via andere media zoals tv, radio, outdoor,  etc 
  12. Presentaties op beurzen, seminars en evenementen 
  13. Directe benadering of headhunting van potentiele kandidaten
Meer informatie over wervingskanalen, leest u hier.
 

Eigen personeel

Een van de meest succesvolle manieren van werven is via eigen personeel. Dat wordt ook referral recruitment genoemd. Door de schaarste op de arbeidsmarkt en de opkomst van online social networken is referral recruitment opnieuw uitgevonden. Er zijn meerdere vormen van Referral Recruitment, maar deze twee zijn de meest gebruikte:
  • Employee Referral Recruitment, waarbij een medewerker, al dan niet in ruil voor een bonus, de andere medewerker aandraagt.
  • Open Referral Recruitment, waarbij bedrijven of intermediairs gebruik maken van netwerken van anderen. Deze vorm is sterk in opkomst door de opmars van sociale media zoals LinkedIn, Facebook, Twitter etc.
Referral recruitment is een relatief beperkt gebruikt kanaal, traditionele methoden zoals advertenties, intermediairs of headhunters worden meer gebruikt. Toch is het een zeer effectief middel. 
 

De voordelen

De voordelen van werven via eigen personeel of referral recruitment zijn:
  • Lage kosten
  • Bovengemiddeld hoge kwaliteit kandidaten
  • Snelle resultaten
  • Betrouwbare bron
  • Minder verloop van personeel (viavia geworven kandidaten blijven langer dan gemiddeld binnen een organisatie actief)
  • Eigen personeel spreekt positief over het bedrijf

In de praktijk

Maak de vacature kenbaar binnen de eigen organisatie. Dit kan heel reactief door de vacature te plaatsen op het intranet, hem op te hangen op het daarvoor bestemde prikbord tot en met het aanmelden bij de ondernemingsraad. Dit kan ook proactief, door relevante afdelingen te informeren en te betrekken in de zoektocht naar een nieuwe collega.

De (referral) beloning

Het hoeft niet altijd een financiële beloning te zijn die een medewerker ontvangt voor de topkandidaat die start bij het bedrijf. Een weekend Parijs, een Ipad, een waardebon of een bedrag dat geschonken wordt aan een door de medewerker uit gekozen goed doel, is ook zeer motiverend. 

Meten is weten

Sommige wervingskanalen genereren meer respons dan andere kanalen. Het is daarom van belang om goed bij te houden via welk kanaal respons binnen komt. Alleen door te meten kun je zien of de gekozen aanpak voldoende werkt en/of er bijsturing nodig is. Veelgebruikte kengetallen voor werving en selectie zijn de cost-per-hire, time-to-hire en de verhouding aantal (bruikbare) reacties ten opzichte van indiensttreding.

Soms genereert één vacaturesite meer reacties dan de andere, maar wellicht is de kwaliteit van de eerste website vele malen minder goed dan de tweede. Er moet dan een afweging gemaakt worden wat belangrijker is. Het is in ieder geval aan te raden goed bij te houden waar respons precies vandaan komt en via welk medium de kwaliteit het hoogste is.