X

OTIB maakt gebruik van functionele cookies. Wilt u weten hoe OTIB omgaat met cookies bekijk dan het Privacy statement

Home | Disclaimer | Privacy | Sitemap | Contact

Teamrollen Belbin

Alle kwaliteiten van medewerkers – bijvoorbeeld plannen, communiceren, analyseren – zijn nodig om samen een goed resultaat neer te zetten. Teamleden of collega’s vullen elkaar aan. Teams werken beter samen als ze gebruik maken van onderlinge verschillen. De teamrollen van Belbin zijn een manier om verschillen en talenten van medewerker naar boven te halen en te leren gebruiken. Inzicht in de teamrollen van medewerkers geeft inzicht in de kwaliteiten van medewerkers. Het maakt mogelijk om medewerkers zoveel mogelijk op de manier te laten werken die het beste bij hem past. Maar ook bij bijvoorbeeld een project de taken zo te verdelen dat ieder doet waar hij goed in is.

Volgens Belbin, een Engelse managementprofessor, wordt het gedrag van medewerkers in een organisatie bepaald door drie verschillende rollen:

  1. Vakinhoudelijke rol (kennis, kunde, ervaring van medewerkers)
  2. Organisatorische rol (hierarchische positie van medewerkers)
  3. Teamrol (gebaseerd op persoonlijkheid van medewerkers)

Lees meer over de Teamrollen Belbin.