X

OTIB maakt gebruik van functionele cookies. Wilt u weten hoe OTIB omgaat met cookies bekijk dan het Privacy statement

Home | Disclaimer | Privacy | Sitemap | Contact

Kernkwaliteiten

Medewerker willen gewaardeerd worden om de kwaliteiten waar ze trots op zijn. Dat zijn de kwaliteiten die ze graag willen ontplooien.  Wil je als bedrijf iemands motivatie versterken dan zul je zijn kwaliteiten én valkuilen moeten kennen. De kernkwadrantentheorie van Ofman helpt daarbij.

Ieder mens heeft kwaliteiten die hem kenmerken. Het zijn eigenschappen waar iemand zich vaak niet van bewust is, die tot de kern van een persoon behoren. Een kernkwaliteit is te herkennen aan iemands bijzondere kwaliteit waarover hijzelf zegt: 'Dat kan toch iedereen’. Bijvoorbeeld dat iemand een erg creatief, zeer besluitvaardig of behulpzaam persoon bent. Iedereen heeft wel een aantal
van deze kwaliteiten. Het onderscheid tussen kwaliteiten en vaardigheden is dat kwaliteiten van binnenuit komen en vaardigheden van buitenaf aangeleerd zijn. Vaardigheden zijn dus aan te leren, kwaliteiten kun je ontwikkelen. 

Lees meer over kernkwaliteiten.

Teamrollen en kernkwaliteiten

Samenwerking krijgt binnen een team een extra dimensie door bij het vaststellen van het team, teamleden bij elkaar te zoeken die elkaar aanvullen. Door sterke kanten (kernkwaliteiten) van de ene medewerker te plaatsen naast de valkuilen en uitdaging van het andere teamlid, worden teams sterker en worden medewerkers ingezet in hun kracht. In bijgaande tabel staan een aantal kernkwadranten die bij de teamrollen horen. 

Lees meer over teamrollen en kernkwaliteiten.