X

OTIB maakt gebruik van functionele cookies. Wilt u weten hoe OTIB omgaat met cookies bekijk dan het Privacy statement

Home | Disclaimer | Privacy | Sitemap | Contact

Interventies voor leidinggevenden

Een leidinggevende van een team is gericht op het samen met medewerkers behalen van een zo goed mogelijk resultaat. Dat maakt dat de leidinggevende, naast de inhoudelijke kant van het werk, bezig is met o.a. het motiveren, ontwikkelen, kaders bieden, grenzen aangeven, bemiddelen, etc. van medewerkers. 
 
In de ideale situatie weet iedereen in het team wat hij moet doen, wordt er goed samengewerkt en zijn medewerkers gemotiveerd om optimaal te presteren. Het is de taak van de leidinggevende om zo dicht mogelijk bij de ideale situatie te komen.
 

Interventies 

Een leidinggevende kan op twee niveaus nadenken over interventies:
 

Niveau 1: kijken naar de individuele medewerker.

Een leidinggevende benadert niet iedere medewerker op dezelfde wijze. De stijl van leidinggeven wordt aangepast aan de situatie en er wordt rekening gehouden met de persoonlijke ‘gebruiksaanwijzing’ van iedere medewerker: zijde handschoenen bij de één en een stevige confrontatie bij de ander. Maar waar hangt de best passende stijl van af? Is het een kwestie van Fingerspitzengefühl, of zit er een bepaalde logica achter? 
Grofweg kun je kijken naar twee aspecten:
1) in hoeverre is de medewerker capabel om zijn taak/taken uit te voeren (skill)? 
2) in hoeverre is de medewerker gemotiveerd om zijn taak/taken uit te voeren (will)?
 
Door de medewerker te positioneren op deze twee assen (skill/will) krijgt de leidinggevende een beeld van wat deze medewerker van de leidinggevende nodig heeft. Dit wordt situationeel leidinggeven genoemd. Voor meer informatie klik hier.
 

Niveau 2: Kijken naar je team als geheel.

Een team is meer dan een groep individuele mensen die samen met een taak bezig zijn. Dat maakt dat je als leidinggevende ook nadenkt over bijvoorbeeld de samenstelling van je team. Net zoals je als mens een ontwikkeling door maakt, zo kun je ook spreken over de ontwikkeling van een team. Als leidinggevende dien je je leiderschapsstijl aan te passen aan de ontwikkelfase van je team. Op deze manier krijgen ze de begeleiding die ze nodig hebben en kun je ze stimuleren om als team te groeien. 
 
In een effectief team vullen de teamleden elkaar aan en kennen ze elkaar kwaliteiten (en valkuilen). 
Alle kwaliteiten van medewerkers – bijvoorbeeld plannen, communiceren, analyseren – zijn nodig om samen een goed resultaat neer te zetten. Teamleden of collega’s vullen elkaar aan. Teams werken beter samen als ze gebruik maken van onderlinge verschillen. De teamrollen van Belbin zijn een manier om verschillen en talenten van medewerker naar boven te halen en te leren gebruiken. Inzicht in de teamrollen van medewerkers geeft inzicht in de kwaliteiten van medewerkers. Het maakt mogelijk om medewerkers zoveel mogelijk op de manier te laten werken die het beste bij hem past. Maar ook bij bijvoorbeeld een project de taken zo te verdelen dat ieder doet waar hij goed in is.
 
Volgens Belbin, een Engelse managementprofessor, wordt het gedrag van medewerkers in een organisatie bepaald door drie verschillende rollen:
1 Vakinhoudelijke rol (kennis, kunde, ervaring van medewerkers)
2 Organisatorische rol (hierarchische positie van medewerkers)
3 Teamrol (gebaseerd op persoonlijkheid van medewerkers)
 
Lees meer over de Teamrollen van Belbin.